• Adviesvaardigheden

    Ontwikkel je rol als trusted advisor 

  • Maak kwaliteit zichtbaar

    De applicaties zijn klaar. Precies volgens de specificaties. In hoeverre kun je dan zeggen dat het project succesvol is afgerond? Vaak bepalen andere factoren of de klant succes ervaart. Begreep de consultant onze problemen? Dacht hij erover mee? Welke positieve effecten hebben we op het resultaat, op het werkgemak, op de omzet of winst?

    Ontwikkel relaties, ook op senior niveau

    Soms is er alleen aan het begin en het eind van een project contact met senior stakeholders. Dat levert weleens gemiste kansen op. Regelmatig contact met de opdrachtgever en andere belanghebbenden voorkomt misverstanden en leidt tot waardevolle tussentijdse bijstellingen.

    Groei van leverancier naar 'trusted advisor'

    Een 'U vraagt, wij draaien' mindset maakt je een leverancier van diensten. Je verplaatsen in de situatie en ambitie van je klant en van daaruit je technische expertise inbrengen, geeft je een heel andere rol. Met - kritisch – meedenken, kun je een positie verwerven als trusted advisor. Dat biedt nieuwe commerciële kansen.

    Cross - en upselling

    Als IT-er zit je dicht op het proces van de klant, je loopt er misschien dagelijks rond. Klanten stellen vragen. Je ontmoet verschillende stakeholders. Je ziet zelf wat er goed of misloopt. Op een natuurlijke manier kun je doorvragen. Of juist vertellen over oplossingen die jullie voor andere klanten gemaakt hebben. Juist dit meedenken waarbij je verbanden legt en oplossingen aandraagt, zorgt vaak voor cross - en upselling als een logisch vervolg.

    Haal als consultant meer voldoening uit het werk

    Niets frustrerender dan een geweldige oplossing hebben, die je niet ‘verkocht’ krijgt aan je klant. Je mist overtuigingskracht of de klant snapt je uitleg niet.

     

    Consultancy skills voorkomen deze frustratie en zorgen voor een grotere voldoening. Het geeft een kick om steeds uitdagender gesprekken aan te kunnen en resultaat te behalen. De training is dus ook een middel om te voorkomen dat consultants 'afbranden' en het kan uiteindelijk leiden tot een grotere loyaliteit aan de werkgever.